الشيخ ناصر مكارم الشيرازي
375
اخلاق اسلامى در نهج البلاغه ( خطبه متقين ) ( فارسى )
مىآورد . مقدار كمخوراكى مقدار آن را نبى اكرم ( صلى الله عليه و آله ) و پزشك عالم بشريت معين كرده است ، در عدة الداعى مىگويد : از آن حضرت روايت شده كه فرمودند : فرزند آدم در غذا خوردن حساب مىكند چند لقمه بخورد كه توانائى او حفظ شود و اگر بخواهد بخورد معده را سه قسمت مىكند ، يك سوم براى غذا ، يك سوم براى نوشيدنى ، و يك سوم براى تنفس . « قرطبى » مىگويد : اگر « بقراط » آن حكيم بزرگ اين قسمت از سخن پيامبر ( صلى الله عليه و آله ) را مىشنيد ، از حكمت آن حضرت تعجب مىكرد . بعضى مراتب خوردن را به هفت رساندهاند : 1 - مقدارى كه بتواند شخص زندگى كند . 2 - مقدارى زياد كند كه بتواند روزه بگيرد و نماز ايستاده خواند ( و فعاليت واجب زندگى را انجام دهد ) و اين دو مرتبه از واجبات خوردن است . 3 - مقدارى زياد كند كه بتواند مستحبات و نوافل را به جاى آورد . 4 - مقدارى زياد كند كه قدرت بر كسب براى گسترش زندگى پيدا كند ، و اين دو مرتبه مستحب است . 5 - به مقدار ثلث معده غذا خورد كه اين جائز است و همان است كه نبىاكرم ( صلى الله عليه و آله ) فرمودند . 6 - مقدار زيادترى خورد به طورى كه بدن سنگين شود و خواب زياد گردد و اين مكروه است . 7 - به اندازهاى زياد خوردن كه ضرر داشته باشد و اين شكمپرستى و پرخورى است كه از آن نهى شده است و اين حرام است ( مرحوم خوئى در شرح خود مىگويند ممكن است مرتبه اول را در دوم و سوم را در چهارم ادغام نمود ) . « 1 »
--> ( 1 ) . شرح نهج البلاغه خوئى ، جلد 9 ، ذيل خطبه 159 ، صفحه 400 - 399 . .